home / blog / talent has won
terug naar overzicht

The war for talent is over, talent has won

2022-11-30

Toegegeven, dat telt als binnenkomer. Maar we zeggen graag waarop het staat. De jobmarkt heeft plaatsgemaakt voor een kandidatenmarkt: voortaan zit de kandidaat in de driver’s seat. Bijgevolg wordt de recruitment wereld meer dan ooit uitgedaagd om een versnelling hoger te schakelen. De toekomst mag dan wel onduidelijk zijn, als werkgever en rekruteringspartner kijken wij graag positief vooruit. Welke boeiende nieuwe routes liggen voor ons open binnen rekrutering? En… ben jij als ondernemer klaar om mee aan de kar te duwen? Let’s Work zet de gps voor jou op scherp. Fasten your seatbelts!

First things first: heb jij er al even bij stilgestaan welke invloed die uitdagende arbeidsmarkt heeft op de rol van de recruiter zelf?

Maatschappelijke rol

Laat ons het belang van een recruiter in de basis al even onderstrepen: zij zijn de toegangspoort tot jouw bedrijf. Of dat nu een recruiter van Let’s Work of een interne recruiter is: ze zijn en blijven het eerste aanspreekpunt, zeg maar, de spilfiguur tussen jouw bedrijf en de kandidaat. Mensen een job geven en vacatures invullen: de maatschappelijke meerwaarde van een recruiter staat als een paal boven water.

In volle verandering

Wat stellen we bovendien vast? Die rol verandert. En hoe. Anno 2022 – en met 2023 voor de deur - moet de rugzak van de recruiter gevuld zijn met andere skills en nieuwe tools. Niet alleen evolueerde de recruiter naar een partnerrol waarbij vaardigheden als stakeholder management aan belang toenamen, ook het strategische aspect treedt steeds meer op de voorgrond. De recruiter denkt vandaag ook mee met jouw bedrijf over de rekruteringsstrategie- en aanpak, de noden van de business, de planning van de medewerkers of uitzendkrachten…

Bekijken we dit vanuit het oogpunt van de kandidaat, dan vereist de rol van een recruiter ook steeds meer een creatieve, persoonlijke aanpak. Hoezo? De tijd van vacatures posten en geduldig wachten op reactie ligt ver achter ons. De recruiter moet proactief visibiliteit creëren en actief zijn op de juiste kanalen. Persoonlijke – en dus tijdsintensieve - berichten op maat van de lezer overklassen daarnaast de bulk berichten die met één klik en masse verstuurd worden. De recruiter is tegenwoordig een multi-inzetbare expert: het ene moment doet hij/zij diepte-interviews, het andere moment denkt en voert hij/zij creatieve marketing acties uit.

Die toegenomen veelzijdigheid maakt de rol van de recruiter steeds boeiender én veelzijdiger. Een intensieve en kwalitatieve training loert dan ook om de hoek.

Duurzaam opleidingsaanbod

“Dat doen we bij Let’s Work door ons opleidingsaanbod voor starters continu in vraag te stellen”, vertelt Sare Plets, HR Officer bij Let’s Work. “De belangrijkste input hiervoor komt uiteraard van onze mensen zelf. Daarom werken we met een instroomprogramma: elke vrijdag staat een Teams meeting gepland met de nieuwe collega’s. Daarin kunnen ze vragen stellen over de inhoud van de opleidingen of aangeven hoe het loopt om theorie om te zetten in de praktijk. Welke moeilijkheden ondervinden ze en hoe kan Let’s Work hierin nog beter ondersteunen? Het is bovendien een uitgelezen moment om successen, tips of suggesties met elkaar te delen. Op basis daarvan kan Let’s Work de kwaliteit en duurzaamheid van de opleidingen steeds verder verbeteren en de medewerker optimaal ondersteunen in de groei naar een veelzijdig rekruteringsexpert”, aldus Sare.

Gedeelde verantwoordelijkheid

Anderzijds kan je ook als ondernemer zelf wat extra plankgas geven om de (interne of externe) recruiter te ondersteunen: door maximaal in te zetten op een zogenaamde recruitment cultuur. Als werkgever komt het er nl. op aan om iedereen binnen jouw bedrijf mee verantwoordelijk te maken voor het aantrekken van nieuwe medewerkers. We evolueren dus naar een gedeeld engagement tussen de werkgever, de recruiter en de medewerkers van het bedrijf. We willen per slot van rekening toch allemaal de vacature invullen en een fijne, nieuwe collega verwelkomen in het team…

Maar waar begin je? We zetten graag enkele concrete tips op een rij.

1. Begin bij jezelf: van employer naar employee branding

De kandidaat zit aan het stuur, weet je nog? Het draait bijgevolg niet langer om wie zijn we als werkgever, dan wel om hoe ervaart de kandidaat het en hoe kunnen wij daarop inspelen? Wat maakt jou m.a.w. uniek als werkgever? Authenticiteit is hier trouwens de sleutel tot succes. Begin bij jezelf en blijf ook dicht bij jezelf.

Dacht je bijvoorbeeld al eens kritisch na over het recruitment proces? Hoeveel en welke stappen zijn er voor de kandidaat? Wanneer, waarom en hoe? Hoe beïnvloedt dit de ervaring van de kandidaat? Klopt dit met onze eigen identiteit? Vraag hierover ook feedback aan een objectieve derde partij. Van buitenaf worden tegenstrijdigheden doorgaans vlotter gedetecteerd.

2. Spreek je ‘community’ aan

Jouw eigen (gelukkige) medewerkers zijn jouw grootste ambassadeurs. Social media campagnes zet je dus het best op met eigen medewerkers i.p.v. met figuranten. Ze zijn de beste weerspiegeling van de mensen in jouw bedrijf en dat maakt het des te meer authentiek.

Maar het gaat nog verder, die community. Niet alleen de medewerkers zelf, maar ook hun hele omgeving speelt daarbij een rol. Partners, kinderen, broers, zussen, vrienden, buren, kennissen, ex-collega’s…zijn allemaal deel van jouw ambassador community. Mensen spreken mensen en dat is niet anders voor recruitment. Een degelijk referral program waarbij medewerkers worden beloond voor het aanbevelen van een nieuwe collega uit hun eigen netwerk: het heeft z’n succes al bewezen.

3. Trainen, trainen, trainen

Samen met de recruiter is ook de hiring manager of de leidinggevende van het team waarvoor gezocht wordt het uithangbord van jouw bedrijf. Ook zij moeten dus begeleid en opgeleid worden in het aantrekken van mensen. Denk maar aan training in interviewtechnieken. Hoe kunnen zij vanuit hun rol kandidaten warm maken voor jouw bedrijf en hun team?

4. Bouwen op vertrouwen

En die lijn trekken we graag door naar de recruiter. Als tussenschakel heeft zowel de kandidaat, de recruiter als jouw bedrijf er baat bij dat er open gecommuniceerd wordt voor, tijdens en na het hele rekruteringsproces. Gun de recruiter een blik achter de schermen of een kijkje op de werkvloer. Laat hen aan den lijve ondervinden wat er leeft, wie de collega’s zijn, hoe de werkplek er uitziet of welke issues aan de basis van een moeilijke vacature liggen. Alle kaarten op tafel dus. Alleen zo kan de recruiter die expertenrol optimaal opnemen.

Aan uitdagingen binnen rekrutering dus geen gebrek op vandaag. Al spreken wij liever van opportuniteiten voor de toekomst. Wat wij vooral onthouden? Met de kandidaat aan het stuur en ongetwijfeld nog wel enkele snelheidsdrempels in het verschiet, wordt de wereld van rekrutering er alleen maar boeiender én veelzijdiger op. Let’s buckle up!

Wil jij je in de toekomst laten ondersteunen in jouw specifiek rekruteringsvraagstuk? Neem contact op met jouw kantoor in de buurt.
Of wil je deel uitmaken van ons team van rekruteringsexperten en experten in wording? Solliciteer hier!