home / blog / Sterk HR partnership bij Widem
terug naar overzicht

Van 0 naar 250 medewerkers in 18 maanden dankzij sterk HR partnership

2021-10-28

Widem Logistics groeit. En hoe! Het bedrijf dat in 1983 werd opgericht door Yvan Vande Ghinste en oorspronkelijk gestart is als douanekantoor, is op vandaag uitgegroeid tot een internationale speler in logistiek met vier business units: transport, retail, douane en logistiek. “Klopt! Widem is specialist in multichannel logistiek. Onze klanten zijn dus erg gevarieerd: B2B, B2C en E-commerce”, voegt Marc Clément, Logistics Manager bij Widem, eraan toe. Het enthousiasme waarmee hij spreekt over de indrukwekkende groei van het bedrijf in de afgelopen jaren werkt aanstekelijk…

Marc: “Widem is organisch gegroeid. Vijf jaar geleden was ons magazijn 1250m² groot. Van logistiek was hier geen sprake. Op vandaag klokken we af op 37 000 m² aan magazijn oppervlakte. Als je weet dat wij geen commerciële mensen op de baan hebben en onze groei vooral te danken hebben aan mond-aan-mond reclame en de uitbouw van een stevig netwerk, dan mogen we terecht fier zijn.”

Brexit opent deuren

“Als internationaal bedrijf waren we altijd al sterk op de markt van het Verenigd Koninkrijk. Widem UK heeft de Brexit als opportuniteit aangegrepen om voor onze klanten een distributiecentrum in Europa aan te bieden. Daarnaast hebben we ook een douanekantoor in Dover geopend. Waar de Brexit voor vele ondernemingen tot op vandaag een heuse uitdaging is, is het voor ons een positief verhaal die onze groei mee gestimuleerd heeft”, aldus Marc.

Van 0 naar 250 medewerkers

“Die groei hebben we uiteraard ook te danken aan onze medewerkers. We gingen van 0 naar 250 medewerkers en dat in slechts 18 maanden tijd.

Daarvoor kunnen we tot op vandaag rekenen op de ondersteuning van onze uitzendpartners Let’s Work, Synergie en Forum, die overigens zéér goed onderling samenwerken en onze piek- en dal periodes vlot opvangen dankzij hun flexibiliteit. Een forecast van onze verwachte volumes is en blijft namelijk een forecast. Vaak zitten we daar ook mijlenver van. Het is constant snel schakelen en onze partners schakelen vlot met ons mee”, verklaart Marc.

Caroline De Laere, District Manager bij Let’s Work, vult aan: “Wekelijks houden we reservelijsten bij van kandidaten die snel inzetbaar zijn. Daarnaast organiseren we ook regelmatig rondleidingen in het bedrijf om de poule up-to-date te houden. Bij piekperiodes zetten we maximaal in op digitale rekrutering en jobdagen in de regio.

We kunnen ook rekenen op een vlotte samenwerking met Marc zelf. Dankzij zijn directe en open communicatie zijn wij als partners steeds op de hoogte en vormen we een goed geoliede machine. Dat komt de rekrutering en selectie van geschikte medewerkers alleen maar ten goede.”

Stabiliteit als troef

Een bedrijf in groei vraagt ook om een aangepast personeelsbeleid. “Hoewel we als bedrijf sterk afhankelijk zijn van drukke en minder drukke periodes, willen we vooral stabiliteit kunnen bieden aan onze medewerkers. Voelen we dat iemand een hart voor het bedrijf heeft? Dan willen we die persoon heel graag op lange termijn aan boord houden. Met een goede attitude kom je bij ons al heel ver.”

Peter of meter

Daarnaast krijgt elke nieuwe collega een peter of meter toegekend die je zal begeleiden op de werkvloer. We evalueren en luisteren elke dag naar onze medewerkers: we meten de productiviteit en denken samen na over hoe wij kunnen ondersteunen om – indien nodig – de productiviteit te verhogen.

Elke magazijnmedewerker is voor ons trouwens gelijkwaardig. Veel of weinig ervaring: iedereen in dezelfde functie verdient hetzelfde loon. Een teamleader bijvoorbeeld start mee op de vloer en lost containers met de hand. Het traject op de werkvloer is uiteraard afhankelijk van ervaring, kennis, achtergrond en attitude van de persoon in kwestie”, legt Marc enthousiast uit.

Van orderpicker tot back office medewerker

“Bovendien mogen we ook de doorgroeimogelijkheden bij Widem niet vergeten.  De meeste teamleaders zijn hier oorspronkelijk gestart als orderpicker. Eén van onze collega’s bijvoorbeeld groeide in minder dan een jaar door van magazijnmedewerker tot back office in het magazijn voor het aansturen van collega’s. Intussen zit hij hier bij ons in het bureau voor een administratieve back office functie waarbij hij ook de kwaliteit van de leveringen en de fabrikanten opvolgt. Ja, bij Widem kan je zeker vooruit”, glundert Marc.

Ook zin gekregen om bij Widem aan de slag te gaan als teamleader? Solliciteer hier!