Slim solliciteren: 5 tips voor succesvol bedrijfsonderzoek
![](/_images/blog/186.jpg)
Binnenkort staat jouw sollicitatiegesprek gepland en jij weet als geen ander: een voorbereid mens telt voor twee. Dus je dubbelcheckt jouw cv, je herleest je motivatiebrief en kijkt nog eens kritisch naar de vacature. Zo, jij bent helemaal klaar om een mindblowing indruk na te laten.
Maar…weet je ook precies bij welk bedrijf je gaat solliciteren? Wat hun missie en visie is? Welke waarden de bedrijfscultuur dragen? Inderdaad, één van de meest waardevolle stappen in de voorbereiding van een sollicitatiegesprek is onderzoek doen naar het bedrijf waar je gaat solliciteren.
Waarom dat zo belangrijk is? Zoek het niet te ver. Het bedrijf merkt ongetwijfeld je oprechte interesse op, jouw zin voor initiatief, een gezonde portie zelfvertrouwen en de nodige dosis effort. Niet zeker hoe je begint aan dat bedrijfsonderzoek? Wij wel! En we vertellen het hier.
Stap 1: Begin bij het begin
Surf naar de officiële website van het bedrijf. Hier vind je zonder twijfel een schat aan informatie over hun activiteit, hun vestigingen, hun medewerkers, hun doelen…Tip: vergeet ook de ‘over ons’-pagina niet voor een stukje achtergrond of geschiedenis. Je ziet al snel hoe de firma zichzelf presenteert. En, welke eerste indruk krijg jij van het bedrijf?
Stap 2: What’s cooking?
Veel bedrijven plaatsen op hun website regelmatig nieuws en blogs over hun projecten en toekomstplannen. Check welke onderwerpen zij recent hebben gedeeld. Een blog over een nieuw product? Een nieuwsbericht over hun innovatieve aanpak in 2025? Zorg dat je op de hoogte bent en durf dit te gebruiken als aanknopingspunt. Zo wordt jouw sollicitatiegesprek geen spervuur van vragen, maar een fijne babbel met tweerichtingsverkeer.
Stap 3: LinkedIn
In stap 1 en 2 kiest het bedrijf zelf wat jij te zien krijgt. In stap 3 duiken we dieper. LinkedIn biedt dankzij updates en bijdragen van de medewerkers een handige kijk op je potentiële collega’s. Je spot er onder meer welke functies ze hebben, hoe ze al dan niet doorgegroeid zijn binnen de onderneming en welke topics hen bezighouden in hun dagelijkse activiteit. Wil je hun echte ervaring te weten komen? Dan is LinkedIn een geschikt platform om hen op professionele wijze te contacteren.
Stap 4: Social media
Ben je nieuwsgierig geworden naar wat zich achter de schermen afspeelt? Volg dan de officiële Facebook en Instagrampagina van het bedrijf. Je vindt er doorgaans iets informelere berichten over events, mijlpalen, realisaties, samenwerkingen, teambuildings… Geef toe, we houden toch allemaal van een fijne bedrijfscultuur waarbij de daad bij het woord gevoegd wordt? Bewijs daarvan vind je vaak op social media!
Stap 5: Kijk ook eens links en rechts
Ok, we hebben ons nu gefocust op het bedrijf in kwestie. Maar wil jij écht het verschil maken tijdens je sollicitatiegesprek? Speur dan ook eens naar de concurrentie. Dat biedt jou extra context en perspectief. Wat maakt dit bedrijf anders dan de andere? Waarom zou ik wel of niet voor deze onderneming gaan? Ja, met wat inzicht in de branche gooi je sowieso hoge ogen.
Gouden tip
Jouw speurwerk levert antwoorden op, maar zeker ook nieuwe vragen. Stel ze rechtstreeks tijdens jouw sollicitatiegesprek. Zo laat je ook nog eens zien dat je grondig te werk gaat én bij de pinken bent. Een voorbeeld van een slimme vraag? Komt ie: “Ik las op de website dat innovatie een belangrijke pijler is voor het bedrijf. Wat betekent dit concreet voor de job waarvoor ik solliciteer?” Je zal zien: er gaan ongetwijfeld enkele wenkbrauwen de lucht in van verbazing.
***
Op zoek naar een nieuwe job en meer gouden tips nodig? Onze collega’s kennen elk bedrijf door en door. Dat bespaart je al heel veel opzoekwerk. Dus kom binnen. Welkom!
Je vindt onze kantoren hier.